Pełnomocnik z urzędu
Radca prawny Robert Zawistowski może zostać Twoim pełnomocnikiem z urzędu. Jako pełnomocnik z urzędu zajmuje się sprawami z zakresu prawa cywilnego oraz spraw toczonych przed sądem administracyjnym. Sprawdź, jak i gdzie złożyć wniosek o przyznanie darmowego pełnomocnika z urzędu?
Pełnomocnik z urzędu, określany też jako obrońca z urzędu, to osoba, która nieodpłatnie reprezentuje swojego klienta w sądzie czy przed organami administracji państwowej. Każda osoba fizyczna może wnosić o ustanowienie pełnomocnika z urzędu (może nim być adwokat lub radca prawny) w dotyczącej jej sprawie.
Jak dostać adwokata z urzędu, komu przysługuje prawnik z urzędu? Kiedy strona nie jest w stanie ponieść kosztów wynagrodzenia adwokata lub radcy prawnego bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny, można złożyć stosowne oświadczenie, by ubiegać się o darmową pomoc prawną.
Wniosek o pełnomocnika z urzędu
Aby skorzystać z pomocy darmowego pełnomocnika z urzędu trzeba złożyć odpowiedni wniosek o wyznaczenie pełnomocnika z urzędu. Kto może skorzystać z pomocy prawnej?
Polskie prawo daje taką możliwość zarówno stronie zwolnionej od kosztów sądowych w całości lub w części oraz stronie, która z takiego zwolnienia nie korzysta.
Wniosek o ustanowienie pełnomocnika z urzędu jest zgłaszany przez stronę postępowania wraz z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych lub osobno:
- na piśmie,
- ustnie do protokołu,
- w sądzie w Łodzi, w którym sprawa ma się obyć lub już się toczy.
Jeśli osoba fizyczna nie ma miejsca zamieszkania w rejonie działania danego sądu, może złożyć wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego w sądzie rejonowym właściwym ze względu na miejsce swego zamieszkania, który niezwłocznie przesyła ten wniosek sądowi właściwemu.
Do wniosku o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w sprawie cywilnej konieczne jest załączenie oświadczenia o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania, sporządzonego na urzędowym formularzu.
Jak napisać wniosek o adwokata z urzędu? Wniosek o wyznaczenie pełnomocnika z urzędu w 2020 roku jest dostępny za darmo w internecie. Wystarczy wypełnić odpowiedni wzór druku. Dodatkowo formularze dostępne są w formie papierowej w sądach w punktach obsługi interesantów, jak i w formie elektronicznej na stronach internetowych sądów.
Złożony wniosek jest następnie rozpatrywany przed sąd. Jeśli uzna, że udział profesjonalnego pełnomocnika jest potrzebny, a strona nie jest w stanie ponieść kosztów jego wynagrodzenia bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny, wniosek jest rozpatrywany pozytywnie.
Składając stosowny wniosek o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w Łodzi możesz w jego treści wskazać radcę prawnego naszej kancelarii celem reprezentowania jej sprawie przed sądem.
Radca prawny z urzędu w sprawie cywilnej
Polskie prawo daje możliwość skorzystania z pomocy prawnej z urzędu nie tylko w sprawach karnych, ale i w sprawach z zakresu prawa cywilnego.
Kodeks postępowania cywilnego (dokładnie art. 117 k.p.c. ) określa, że z pomocy adwokata lub radcy prawnego z urzędu można skorzystać w przypadku zwolnienia od kosztów postępowania.
Robert Zawistowski jako pełnomocnik z urzędu w sprawie cywilnej zajmuje się sprawami:
- prawo rodzinne,
- prawo spadkowe,
- rozwody,
- odszkodowania,
- sprawy majątkowe.
Pełnomocnik z urzędu w postępowaniu sądowo-administracyjnym
Pełnomocnik z urzędu może reprezentować klienta w postępowaniu przed sądem administracyjnym, w sprawach z zakresu kontroli administracji publicznej.
Przed wszczęciem postępowania lub w toku postępowania, strona może wnioskować o przyznanie tzw. prawa pomocy, które obejmuje zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego.
Wniosek o przyznanie prawa pomocy składa się na urzędowym formularzu, który zawiera oświadczenie obejmujące dokładne dane o stanie majątkowym i dochodach, o stanie rodzinnym oraz oświadczenie strony o niezatrudnieniu lub niepozostawaniu w innym stosunku prawnym z adwokatem czy radcą prawnym. Oświadczenia te składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Prawo pomocy
Prawo pomocy jest uprawnieniem określonym w ustawie „Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi”. Może być ono przyznane w zakresie całkowitym lub częściowym.
W zakresie całkowitym prawo pomocy obejmuje zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego.
W zakresie częściowym prawo pomocy obejmuje:
- zwolnienie tylko od opłat sądowych w całości lub w części, tylko od wydatków, od opłat sądowych i wydatków lub obejmuje tylko ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego.
Przyznanie prawa pomocy osobie fizycznej następuje:
- w zakresie całkowitym – gdy osoba ta wykaże, że nie jest w stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowania;
- w zakresie częściowym – gdy wykaże, że nie jest w stanie ponieść pełnych kosztów postępowania, bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny.
We wniosku o przyznanie prawa pomocy strona może wskazać radcę prawnego naszej kancelarii, celem reprezentowania jej w postępowaniu sądowo-administracyjnym
Obowiązki pełnomocnika z urzędu
Ustanowienie adwokata lub radcy prawnego przez sąd jest równoznaczne z udzieleniem mu pełnego pełnomocnictwa procesowego.
Radca prawny ustanowiony przez sąd jest zobowiązany zastępowania swojego klienta w postępowaniu sądowym. Zadaniem pełnomocnika jest pełne wsparcie przy realizacji wszystkich czynności procesowych. Obowiązki pełnomocnika z urzędu to:
- zastępowanie klienta aż do prawomocnego zakończenia postępowania we wszystkich instancjach;
- wystosowanie zawiadomienia dla strony oraz sądu w przypadku braku stwierdzenia podstaw do wniesienia skargi w postępowaniu kasacyjnym lub w postępowaniu ze skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia,
- podjęcie niezbędnych czynności związanych ze sprawą w przypadku wygaśnięcia ustanowienia zastępstwa procesowego z urzędu.
Obowiązek pełnomocnictwa wygasa wraz ze śmiercią strony, która je uzyskała, lub gdy zdecyduje o tym sąd. Zdarzają się sytuacje, kiedy z ważnych przyczyn adwokat lub radca prawny może wnieść o zwolnienie obowiązku zastępowania strony w procesie.
Obrońca z urzędu – koszty
Koszty pełnomocnika z urzędu obejmują:
- wynagrodzenie dla pełnomocnika, czyli całkowity koszt prowadzenia sprawy (wynagrodzenie jest ustalane według zasad określonych w przepisach o opłatach za czynności adwokatów, radców prawnych);
Czy za pomoc prawną z urzędu się płaci? Odpowiedź brzmi: nie, osoba korzystająca z pomocy pełnomocnika, nie jest zobowiązana do pokrywania kosztów jego pracy.
Jeśli więc szukasz doświadczonego pełnomocnika z urzędu skontaktuj się z naszą kancelarią.